Jeśli chodzi o polskie firmy tworzące modę uliczną, to zdecydowanie nie mamy się czego wstydzić. W naszym kraju kultura hip-hop jest bardzo rozwinięta, z czym wiąże się fakt, że bardzo duża część społeczeństwa ubiera się właśnie na taką modłę. Wśród firm tworzących dla mody streetwear znaleźć można wiele doskonale rozpoznawalnych przez wszystkich logówek. Ciekawym trendem jest również fakt, że wiele z nich należy do właścicieli dużych wytwórni muzycznych zrzeszających najlepszych wykonawców z gatunku rap i pogranicza. Jedną z nich jest Prosto, czyli warszawska firma założona przez Wojciecha „Sokoła” Sosnowskiego.

Jak marka budowała swoją popularność?

Czarno-białe zdjęcie kobiety przy muraluCiężko jednoznacznie stwierdzić, czy prosto jest najpopularniejszą streetwearową firmą z Polski, jednak jedno jest pewne, należy oddać im szacunek, gdyż ich dokonania z pewnością zasługują na uznanie. Historia Prosto rozpoczyna się w 1999 roku, kiedy to założono wytwórnię płytową. Pierwszy pełnoprawny album ukazał się w 2001 roku i była to płyta rapera Waco pt. „Świeży materiał”. Natomiast historia brandu odzieżowego rozpoczyna się z rokiem 2003, kiedy to pod nazwą Prosto Wear zaczęto szyć pierwsze ciuchy. Jak przystało na początek każdej firmy odzieżowej tworzącej dla mody streetwearowej, na pierwszy rzut poszły koszulki i bluzy. Obecnie w ofercie warszawskiej marki znajdziemy najróżniejsze części garderoby oraz akcesoria. Ubrania od Prosto Wear są dostępne obecnie w niemalże każdym szanującym się sklepie z odzieżą streetwearową. Co ciekawe dystrybutor wyposaża również sklepy zagraniczne, co znacznie wpływa na wzrost popularności poza granicami.

Proste wzory

Motto Prosto brzmi Straight Slavic Flavour i rzeczywiście to swoista prostota wzorów gra tutaj pierwsze skrzypce. W warszawskiej manufakturze stawia się na charakterystyczne, aczkolwiek nieprzesadzone wzory i grafiki. Ubrania tworzone są typowo pod modę uliczną, dlatego wśród nich królują szersze fasony i stonowane barwy. Elementem niezbędnym każdej części garderoby od Prosto jest charakterystyczna logówka, na której nie znajdziemy nic innego, niż klasycznie napisanej nazwy firmy z kropką na końcu. W Polsce Prosto uznawane jest za synonim mody ulicznej i to chyba właśnie dlatego odzież tej firmy osiągnęła tak dużą popularność. W kulturze hiphopowej markę traktuje się racze jako tę luksusową, a posiadanie części garderoby ze znaczkiem Prosto może świadczyć o prestiżu noszącego.